موضع نهادهای دولتی ایران در قبال داوری بین المللی

دوشنبه 15 آذر 1400
12:59
vakil

وكيل در مشهد

موضع نهادهای دولتی ایران در قبال داوری بین المللی

بین المللی بودن قرارداد یا از تابعیت یا اقامتگاه طرفین یا از معامله اساسی ناشی می شود. علاوه بر موارد فوق، هنگام تعیین اینکه آیا توافقنامه داوری در محدوده کنوانسیون قرار می گیرد یا خیر.

طبق قانون تصویب کنوانسیون نیویورک، شرایط زیر برای قابل اجرا بودن حکم خارجی باید رعایت شود:

روابط قراردادی حقوقی طرفین باید طبق قوانین ایران تجاری تلقی شود.

مفاد کنوانسیون نیویورک باید بر اساس رابطه متقابل اجرا شود (یعنی ایالتی که در آن حکم صادر شده باید طرف کنوانسیون باشد) و

اصل 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد داوری در مورد اختلافات دولتی باید رعایت شود.

پس از ارزیابی و اطمینان از اینکه رای دارای شرایط فوق است، دادگاه های ایران دستور اجرایی صادر می کنند و رای داوری طبق همان قوانین آیین دادرسی لازم برای اجرای آرای داخلی صادر شده در ایران اجرا می شود.

LICA مقرر می‌دارد که یک موافقتنامه داوری هیچ تأثیری بر سایر مقررات ایران که بر اساس آن اختلاف خاصی را نمی‌توان به داوری ارجاع داد، نخواهد داشت. LICA تأکید می کند که اگر «موضوع اختلاف طبق قوانین ایران قابل حل و فصل از طریق داوری نباشد» (ماده 33 بند 1 LICA) یک رأی باطل می شود.

اصول 77 و 139 قانون اساسی ایران مهمترین احکامی است که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد.

اصل 77: معاهدات، پروتکل‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

اصل 139 مقرر می دارد که حل و فصل دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد منوط به تصویب هیأت وزیران است و مجلس ایران باید از این موارد مطلع شود. در مواردی که یکی از طرفین دعوا خارجی باشد و همچنین در موارد مهمی که صرفاً داخلی است، موافقت مجلس ایران نیز باید اخذ شود.

بر این اساس، در صورتی که دعوا یا ادعای مربوط به اموال عمومی و دولتی باشد، ارجاع اختلاف به داوری تنها با رعایت تشریفات قانونی مربوطه توسط طرف ایرانی (دولت) قابل انجام است.

در مرحله اجرا در ایران، عدم موافقت مجلس ایران با اختلافات داوری بین‌المللی ممکن است بر تصمیم دادگاه‌های ایران برای به رسمیت شناختن و اجرای رای به دلیل شرط مقرر در قانون تصویب کنوانسیون نیویورک تأثیر بگذارد.

بهتر است موافقتنامه داوری تأیید کند که نهاد دولتی صلاحیت ارجاع اختلاف مربوط به اموال عمومی و دولتی را به داوری با رعایت اصل 139 قانون اساسی دارد.


[ بازدید : 1 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله حقوقی صلح وسازش است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]